I 1995 fik Flemming Sønderup en ”tosset” ide, men den viste sig ikke at være så tosset endda.
Nogenlunde sådan skriver vi på vores hjemmeside, og vi står ved det udsagn.
Uldum Gademusik Festival har altid været noget ganske særligt; hvorfor kunne sådan en lille by hvert år tiltrække så mange mennesker den 1. lørdag i juli måned?
Der var en gang, hvor vi kendte opskriften på denne succes, men tiderne skifter, og der er desværre ikke længere plads til Uldum Gademusik Festival.
Det har bestemt ikke været en let beslutning af tage, men vi er gang på gang løbet ind i problemer, der har gjort det svært at afholde festivalen.
Tilbage i 2019 blev idémanden bag vores festival, højskolelærer Flemming Sønderup, alvorligt syg. Der var fuld enighed om, at vi ikke kunne afholde festivalen, når Flemming var syg, og senere gik bort.
Der går historier om andet, men det skal ligge helt klart, at Flemming overleverede alle informationer om festivalen på bedste vis. Flemming var en livlig mand, der havde gang i meget, men samtidig havde han en ordenssans, der gjorde, at al information var systematiseret.
I 2020 var hele festivalen planlagt, men så lukkede landet ned – resten af den historie kender vi alle.
I foråret 2021 så vi en chance for at afholde festival igen; men der var stadigvæk restriktioner, så vi skulle finde en måde, hvorpå vi kunne opdele festivalområdet i 2 zoner, så restriktionerne blev overholdt. Derfor valgte vi at flytte festivalen til Uldum Stadion, hvor vi afholdt et brag af en festival – desværre svigtede gæsterne.
I 2022 forsøgte vi at planlægge en festival på den gamle Rådhusgrund, men logistikken drillede og samtidig sprang et af hovednavnene fra. Derfor endte vi med det mindre setup ”Hygge på Torvet”. Igen var der ikke den store tilslutning til arrangementet – det på trods, at der var gratis adgang.
i 2023 forsøgte vi igen – denne gang blev festivalen også afholdt på stadion.
I den forbindelse, så lad os svare på det spørgsmål, som vi oftest har fået: ”Hvorfor har I flyttet festivalen ud på stadion?”.
Som tidligere nævnt, så gjorde restriktionerne i 2021, at vi skulle opdele festivalområdet i flere zoner, idet der var et maksimum på antallet af gæster i hver zone. Samtidig skulle vi tjekke Coronapas og notere, hvem der kom ind. I og med, at vi ikke kunne spærre samtlige huse af inde i byen, så var dette den eneste mulighed, når vi skulle overholde reglerne.
Men disse restriktioner gælder jo ikke længere, så hvorfor blev sidste års festival også afholdt på stadion?
Før 2019 havde festivalen ca. 200 hjælpere, hvoraf en meget stor del var elever på en lokal skole. Da Flemming Sønderup gik bort, blev der ændret i skolens årsprogram, hvilket betød, at vi ikke længere havde mulighed for at hente disse hjælpere ind. Dette kombineret med, at Corona-tiden fik mange til at revurdere deres vilje til at bruge fritiden som hjælper i foreninger o.l., har gjort det særdeles svært at skaffe hjælpere. Men på stadion havde vi et setup, der kunne klares med langt færre hjælpere, idet f.eks. opbygning og nedtagning af festivalområdet ikke skulle klares om morgenen og aftenen den samme dag.
Dette (og logistiske udforinger pga. et omfattende kloakeringsprojekt i byen) er årsagen til, at vi ikke har kunnet afholde en festival i byen. De gamle dage med 20 scener fordelt rundt i byen kræver rigtig mange hjælpere.
Men lad os vende tilbage til sidste års festival – hvordan gik den så?
Der var godt gang i den med blandt andre Kragh og de Vilde Kaniner fra Horsens, den folkekære Sussi, den lokale Martin Jønsson og mange andre. Vi havde også genetableret dansescenen, så der i de få musikpauser kunne opleves folkedans og linedance.
Vi kæmpede før, under og efter festivalen, men blev gang på gang mødt af skuffelser.
Sponsormæssigt var det en udfordring at få virksomheder fra lokalområdet til at støtte op om festivalen, og samtidig valgte kommunen at halvere sit tilskud, idet vi havde flyttet festivalen ud på stadion.
At nå ud til potentielle festivalgæster blev også besværliggjort, da den ene af kommunens 2 ugeaviser meddelte, at de ikke ville skrive om os pga. vores grafiske placering. Med en lille økonomi blev det derfor svært at fortælle hele kommunen om vores festival.
Der havde tidligere været brok over vores billetpris, hvorfor vi sidste år valgte at sætte prisen til 150 kr. for mere end 7 timers musik. Lige lidt hjalp det, og vi nåede kun op på 440 betalende gæster. Samtidig var vejrguderne ikke med os, og det regnede det meste af dagen, hvilket havde meget stor betydning for salget af drikkevarer.
Vi har et godt koncept (rent opbygningsmæssigt), hvor der efterhånden er helt styr på logistikken, men der er ikke nok gæster. Samtidig er vi for sårbare ift. vejret.
Det sammenholdt med, at vi bliver presset af andre gamle og nye musikarrangementer gør det svært for vores festival.
I Rask Mølle er der etableret en festival, hvor det tyder på, at erhvervslivet i byen (og andre byer) er rigtig gode til at støtte, så de kan hyre musikere, der er kendte af de fleste. Samtidig har vores lokale Vikingefest nu en hel dag med gratis musik.
Dette er ikke ment som en klagesang, men vi ønsker at tydeliggøre, hvilket udfordringer vi i bestyrelsen har oplevet de seneste år.
Og vi har kæmpet, det kan vi love jer – man bruger ikke flere hundrede timer om året på at arrangere en festival, hvis man ikke gør sit bedste.
Men nu er beslutningen taget – Gademusikkens Venner, der er foreningen over Uldum Gademusik Festival, har besluttet at afvikle festivalen.
Flemming Sønderups ide var bestemt ikke tosset.
Den 1. lørdag i juli måned valfartede folk fra nær og fjern til vores lille by. De hyggede sig, festede, sang, drak en øl eller to og havde en fantastisk oplevelse.
Det var dengang – selvom det ikke er mange år siden, så var tiden en anden.
Tak til alle jer, der var med til at hjælpe.
Tak til alle jer, der optrådte.
Og tak til alle jer, der købte billet til Danmarks hyggeligste festival.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen for
Uldum Gademusik Festival